توسعه زنجیره ارزش تولید «کلاش» در سروآباد کردستان با پایدار سازی 440 شغل
دوشنبه 26 تیر 1402

پروژه «صنایع دستی سروآباد» توسعه زنجیره ارزش «کلاش» نوعی گیوه در مناطق کردنشین کشورمان را در برنامه خود قرارداده است.

به گزارش روابط عمومی بنیاد علوی، این پروژه یکساله که افزایش 60 درصدی راندمان تولید را در نظر دارد. به دنبال پایدار سازی شغل 440 نفر و ایجاد اشتغال برای 50 نفر دیگر است .

کلاش هماهنگی زیبایی با لباس کردی دارد، رویه این کفش از نخ پنبه ای بافته شده و زیره آن از پارچه فشرده است، به همین دلیل کلاش کفشی سبک، نرم، قابل انعطاف و متناسب با محیط کوهستانی می باشد.

تولید کلاش در اصل مختص به اورامان بلاخص روستاهای دل، دل مرز، ناو و اسپریز از توابع شهرستان سروآباد است ، مردم این دیار به خوبی در ساخت آن تبحر دارند و معمولا بهترین گیوه مخصوص مردمان سخت کوش آن دیار است.

بازار عمده «کلاش» کردستان ایران، عراق و ترکیه است، اما به دلیل سنتی بودن تولید و فروش این محصول امکان ایجاد ارزش افزوده زیادی در تولید محصول وجود ندارد، که با پیاده سازی فرایند توسعه زنجیره ارزش محصول به خصوص توجه به دو حلقه طراحی و بسته بندی محصول قابلیت توسعه آن وجود دارد.

برگزاری دوره های آموزشی رویه گیوه در روستای «دگاگا»،«هزارخانی» و «آلمانه»، برپایی جلسات توجیهی برای مجریان طرح از جمله اقدامات انجام شده برای تقویت این نوع صنایع دستی در سروآباد است.

بخش اصلی تولید کنندگان کلاش دهک های پایین جامعه هستند که حدود 10 درصد جمعیت شاغلین شهرستان سروآباد را به عنوان یکی از مناطق کم برخوردارکشور در بر می گیرند.

www.alavi-bonyad.com/8325/2