حمایت از 350 تولید کننده محصول استراتژیک آفتابگردان در مراوه تپه گلستان
شنبه 24 تیر 1402

نهاد آبادانی و پیشرفت شهرستان مراوه تپه در سال زراعی 1402 از 350 کشاورز که بیش از یکهزار هکتار از مزارع خود را زیر کشت محصول استراتژیک آفتابگردان برده اند، حمایت کرد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد علوی،گیاه آفتابگردان در شهرستان مراوه تپه در استان گلستان از محصولات پرتقاضا برای کاشت بهاره در تناوب با محصولاتی همچون گندم است.

ایجاد شبکه هایی از کشاورزان در منطقه، آموزش و توانمندسازی این شبکه ها در مقوله هایی چون آماده سازی زمین، نحوه کشت، مبارزه با آفات و فرآوری محصولات از جمله مهم ترین برنامه های حمایتی از کشاورزان این منطقه به شمار می آید.

اعطای تسهیلات برای خریداری و کاشت بذرهای هیبریدی با عملکرد بالاتر و همچنین ادوات کاشت و برداشت مدرن از دیگر جنبه های برنامه حمایتی از کشاورزان منطقه مراوه تپه است.

پش بینی می شود با اجرای این برنامه ها ضمن بالارفتن سطح علمی کشاورزان، متوسط میزان عملکرد تولید آفتابگردان با بهبود 60 درصدی به میانگین 1700 کیلوگرم در هکتار برسد.

آفتابگردان در شهرستان مراوه تپه در دو نوع آجیلی و روغنی کشت می شود. تخمین زده می شود که سالانه در حدود 3000 هکتار از مجموع 45000 هکتار اراضی زراعی شهرستان زیر کشت آفتابگردان برود.

این نکته نیز قابل ذکر است که با توجه به خشکسالی بی سابقه اتفاق افتاده در سطح شهرستان در کشت پاییزه که با افت 70 درصدی میزان برداشت گندم از مزارع شهرستان همراه شد و بسیاری از کشاورزان را در تنگنا و مضیقه قرار داده است، انتظار می رود با توجه به عملکرد خوب آفتابگردان بتوان بخشی از مشکلات اقتصادی مردم را حل کرد.

www.alavi-bonyad.com/8265