اجرای پروژه افزایش تولید پسته در 300 هکتار از باغات 10 روستای بیارجمند
یکشنبه 11 تیر 1402

دبیر نهاد آبادانی و پیشرفت بیارجمند شاهرود با تشریح اقدامات بنیاد علوی در حوزه اشتغال و معیشت در این منطقه محروم از اجرای « پروژه افزایش تولید پسته در ۳۰۰ هکتار از باغات ۱۰ روستای این شهرستان خبر داد.

«محمد منصوری» در گفت وگو با روابط عمومی بنیاد علوی افزود: در این پروژه که امسال در تفاهم با مرکز تحقیقات و جهاد کشاورزی آغاز شده، ۳۰۰ باغدار تحت آموزش های رایگان قرار می گیرند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر میانگین برداشت پسته از باغات این منطقه ۲ تن در هر هکتار است، افزود: این پروژه افزایش ۳۰ درصدی تولید را جزو اهداف خود قرار داده است.

دبیر نهاد آبادانی و پیشرفت بیارجمند، اعطای تسهیلات با کارمزد پایین، آموزش های رایگان و نوین با هدف فاصله گرفتن کشاورزان ازروش های سنتی، برگزاری جشنواره پسته همچنین بازدید از باغات نمونه استانی و خارج استان، تامین ۵۰ درصد هزینه نمونه برداری و آزمایش خاک کشاورزان، را از برنامه های در حال انجام این پروژه عنوان کرد.

منصوری با اشاره به برگزاری دوره های آموزش تخصصی رایگان برای کارشناسان منتخب تحت عنوان «عاملان توسعه » توضیح داد: این افراد با آموزش های تخصصی یک گام جلوتر از کشاورزان حرکت خواهند کرد و در میان مدت و دراز مدت نقش مشاور و راهنمای آنها را در امور تولید برعهده خواهند گرفت.

وی همچنین گفت: ۳۰۰ فقره وام ۱۰۰ میلیون تومانی با کارمزد پایین به باغداران اعطا می شود که تاکنون در فاز نخست ۱۰۰ باغدار از تسهیلات بهره مند شده اند و مابقی نیز در فاز دوم وام خود را دریافت می کنند.

دبیر نهاد آبادانی و پیشرفت بنیاد علوی افزود: مجموع کمک های بلاعوض بنیاد علوی در قالب آموزش های رایگان به کشاورزان و تامین برخی هزینه ها، در مجموع حدود ۹۰۰ میلیون تومان است.

www.alavi-bonyad.com/8206