در مراسم امضای تفاهمنامه میان بنیاد علوی و وزارت میراث فرهنگی اعلام شد/ تسهیلات ۶۴ میلیارد تومانی بنیاد علوی برای ۲ هزار هنرمند مناطق محروم
شنبه 27 خرداد 1402

با امضای تفاهمنامه میان بنیاد علوی و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری ، تسهیلات ۶۴ میلیارد تومانی بنیاد علوی از ۲ هزار هنرمند مناطق محروم در پنج استان خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و ایلام، از مگاپروژه مشترک توسعه رسته صنایع‌دستی رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد علوی، تفاهمنامه همکاری بنیاد علوی با وزارت میراث فرهنگی با حضور « وحید خاوه ای» مدیرعامل بنیاد علوی و « مریم جلالی » معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری به امضا رسید.

مدیرعامل بنیاد علوی در سخنانی پیش از امضای تفاهمنامه ساخت مسکن و ایجاد درآمد پایدار برای ساکنان مناطق محروم را دو برنامه و سیاست اصلی این نهاد در کشور بیان کرد.

«وحید خاوه ای» در این نشست گفت: در موضوع اشتغال بنای بنیاد بر مشاغل خرد و خانگی است و بر این موضوع نیز تاکید دارد.

وی می گوید: هر چند که بنیاد علوی ظرفیت های خوبی برای ایجاد بنگاه های بزرگ و متوسط و حمایت از راه اندازی صنایع بزرگ در مناطق تحت پوشش خود را دارد اما به دنبال ارائه خدمات به تک تک افراد ساکن مناطق محروم است و به همین دلیل حمایت از مشاغل خرد و خانگی را در اولویت قرار داده است.

به اعتقاد مدیرعامل بنیاد علوی، با حمایت از مشاغل خرد و خانگی می توان زمینه ایجاد عدالت درآمدی و بهره مندی مستقیم مردم ساکن مناطق محروم از درآمد پایدار را فراهم کرد.

خاوه ای یکی از رسته های پر طرفدار در مشاغل خرد و خانگی را «صنایع دستی » دانست و گفت: آنچه در این صنایع علاوه بر قدمت، زمینه های تاریخی و تمدنی حائز اهمیت بوده ، نگهداری و توسعه این نوع هنر- صنعت است.

وی افزود: برخی صنایع دستی همچون نساجی، فرش بافی، پارچه بافی و.. عمدتا فردی بوده و نیازمند نوسازی هستند که این امر هم با انجام پژوهش و مطالعه قابل دسترس است .

مدیرعامل بنیاد علوی با اشاره براینکه به طور قطع وزارت میراث فرهنگی مباحث پژوهش و مطالعه در این خصوص را در برنامه خود دارد، افزود: بنیاد قصد مداخله در امر صنعت را ندارد و برنامه های خود را در قالب پشتیبانی شامل آموزش و کمک به تولید، فروش، برندسازی، و یا حمایت از هنرمندان در نمایشگاه ها پیگیری می کند.

وی این توضیح را نیز داد که تمامی پیمانکاران طرف قرارداد بنیاد علوی در مناطق محروم افراد و اهالی ساکن همان شهرها و مناطق هستند و توسعه پیمانکاران محلی و توانمند کردن آنها از برنامه های بنیاد است .

خاوه ای ابراز امیدواری کرد تا تفاهمنامه امروز با محوریت صنایع دستی موجب شناخت بیشتر و توسعه صنایع دستی در مناطق محروم کشور شود.

یادآور می شود: پروژه «ملی اشتغال حامی» در قالب «مگاپروژه توسعه رسته صنایع‌دستی» با رویکرد اشتغال در فاز اول از ایجاد اشتغال برای ۲ هزار  نفر حمایت می‌کند. کمک‌های فنی و اعتباری پروژه ۳۶۵۰ میلیون تومان است و ۶۰هزار میلیون تومان تسهیلات مورد نیاز اجرای این طرح است.

بر اساس این پروژه در استان خراسان رضوی برای ۶۰۰ نفر، در خراسان جنوبی برای ۳۰۰ نفر، در خراسان شمالی برای ۴۰۰ نفر، در ایلام برای ۵۰۰ نفر و در سیستان و بلوچستان برای ۲۰۰ نفر اشتغال ایجاد می شود.

www.alavi-bonyad.com/8083