در گفت وگو با مشاور مدیرعامل بنیاد علوی/87 درصد بودجه رسالت اجتماعی به طرح های زیرساختی اختصاص می یابد
یکشنبه 3 دی 1402

مشاور مدیرعامل بنیاد علوی در مرکز رسالت اجتماعی می گوید: 87 درصد بودجه رسالت اجتماعی به طرح های زیرساخت (طرح های پایدار) اختصاص می یابد.

محمدرضا فردین در گفت وگو با مرکز روابط عمومی و رسانه بنیاد علوی؛ در خصوص مأموریت‌های این مرکز نیز توضیح داد: سیاست‌گذاری، تعیین و تبیین چشم انداز، راهبری و نظارت بر اقدامات شرکت‌های تابعه بنیاد مستضعفان در راستای انجام فعالیت‌های مسئولانه اجتماعی با رویکرد آگاه‌سازی مردم نسبت به اقدامات و همچنین تحکیم علاقه مردم به نظام مقدس جمهوری اسلامی مورد تاکید می باشد.

مشاور مدیرعامل بنیاد علوی در مرکز رسالت اجتماعی در ادامه با بیان اینکه طرح های رسالت اجتماعی به دو گروه طرح های پایدار و ناپایدار تقسیم می شود، افزود: رسالت اجتماعی محرومیت های مربوط به جوار هر یک از شرکت های تابعه بنیاد مستضعفان را در 12 حوزه پیگیری می کند.

وی در این خصوص توضیح داد: این اقدامات در حوزه های طرح های آبرسانی و لایروبی کانال‌های آبی در مناطق محروم هم جوار ، راه سازی و جدول کشی مناطق محروم، ساخت جایگاه و خرید خودروی آتش نشانی، برق‌رسانی و سایر پروژه‌های زیرساختی، طرح های مرتبط با آسیب اجتماعی، طرح های اشتغال و راه‌اندازی کارگاه‌های قالی بافی، خیاطی و خراطی، طرح های آموزشی و زیرساختی نظیر بازسازی و تجهیز مدارس، طرح های حوزه بهداشت و زیرساخت درمان، تجهیز درمانگاه‌ها، خانه‌های بهداشت و بیمارستان‌ها انجام می شود.

به گفته وی، طرح های فرهنگی اعم از برگزاری مراسم های مذهبی، تجهیز مساجد، برنامه‌ریزی و اعزام محرومین و مستضعفان به سفرهای زیارتی، طرح های محیط زیستی و کاشت نهال‌های مثمر، طرح های معیشتی جهت تامین وسایل ضروری زندگی و بازسازی منازل محرومین و اهدای بسته‌های معیشتی، طرح های احداث زمین چمن مصنوعی، احداث، بازسازی و تجهیز سالن‌های ورزشی و احداث پارک‌های بازی در مناطق محروم و روستاهای کشور از دیگر مواردی است که رسالت اجتماعی در این خصوص اقدامات لازم را انجام می دهد.

فردین در باره طرح های ناپایدار یا اقتضایی نیز گفت: طی قانون ۷۰/۳۰ در سیاست تعیین شده توسط مرکز رسالت اجتماعی، هر هلدینگ تا سقف ۳۰ درصد از بودجه را می‌تواند صرف امور اقتضایی و ناپایدار کند که امسال خوشبختانه تا زمان حاضر فقط ۱۳ درصد از سقف کل بودجه در این باب صرف شده است.

وی در عین حال تاکید کرد: در سه حوزه ی بهداشت، زیرساخت و آموزش، پروژه های بسیار خوبی ثبت شده است.

مشاور مدیرعامل بنیاد علوی در باره تاریخچه گروه رسالت اجتماعی، با بیان اینکه این گروه فعالیت خود را از سال 1399 آغاز کرده است، افزود: اولین آیین نامه رسالت اجتماعی در تاریخ 24/08/1399 توسط ریاست محترم بنیاد مستضعفان ابلاغ شد. از همان ابتدا جلسات متعدد جهت تبیین موضوع رسالت اجتماعی و شرح اهمیت آن توسط بنیاد علوی در تمامی هلدینگ ها و شرکت های تابعه برگزار شد.

فردین ادامه داد: در گام بعدی پیگیری معرفی نمایندگان رسالت اجتماعی و شروع به کار گروه رسالت اجتماعی شرکت‌ها در دستور کار قرار گرفت و بنیاد علوی کمی پس از شکل گیری تشکیلات رسالت اجتماعی اقدام به توسعه سامانه سراج در مهر ماه 1400 جهت تسهیل روابط و مدیریت پروژه های رسالت اجتماعی کرد.

به گفته وی ، با توجه به گردآوری داده های پروژه ها، اولین گزارش مختصر و تفصیلی از آذر 1399 تا بهمن 1400 در اسفند ماه 1400 منتشر شد. تا پایان سال 1400 حدود 50 درصد از بودجه رسالت اجتماعی تعریف پروژه شد که درصد بالایی از این پروژه ها به اتمام رسیده است. پس از گذر زمان و کسب مرکز ستاد رسالت اجتماعی و جمع بندی نظرات تمامی نمایندگان هلدینگ ها، پیش نویسی برای آیین نامه تهیه و پس گذر از روال اداری دومین آیین نامه رسالت اجتماعی در تاریخ1400/212/28توسط رییس قبلی بنیاد مستضعفان و افزایش بودجه رسالت اجتماعی از دو درصد به چهار درصد از سهم سود بنیاد تصویب و ابلاغ شد.

مشاور رسالت اجتماعی مدیرعامل بنیاد علوی ادامه داد: در راستای عمق بخشی به اقدامات رسالت اجتماعی و استفاده از تمامی ظرفیت های موجود در شرکت های تابعه بنیاد در سال 1401 اولویت تعامل با هلدینگ‌ها و شرکت‌ها جهت فعال کردن بخش‌های غیر فعال در حوزه رسالت اجتماعی در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: سیاست تعیین سقف 30 درصد برای هزینه کرد در اقدامات ناپایدار و کف 70 درصد برای اقدامات پایدار جهت پاسخگویی مثبت به حل مسائل نا پایدار و موردی و سوق دادن منطقی فعالیت ها به سمت اقدامات پایدار اجرا و بازخورد مناسبی از اجرای اقدامات ذیل این سیاست دریافت شد.
به گفته این مقام مسئول، تعیین اولویت و سیاست جدید منجر به تعامل حداکثر با هلدینگ ها و شرکت ها گردید به صورتی که تا پایان سال 1401 برای سقف بودجه رسالت اجتماعی 100 درصد تعریف پروژه انجام شد.

فردین این موضوع را نیز یادآور شد که در خلال فعالیت های ستادی و آموزش و انتقال دانش محرومیت زدایی به نیروی انسانی شرکت های تابعه بنیاد از ظرفیت شرکت های زرفام و اسکان برای پشتیبانی از پروژه های زیرساختی رسالت اجتماعی استفاده و بیشتر پروژه ها با کمک نیروهای مردمی و جهادی تکمیل شد.

وی ادامه داد : برگزاری چندین کمپین موفق در جوار شرکت‌ها با استفاده از ظرفیت گروه رسالت اجتماعی ( وام تبصره 16، اعزام سفر اولی ها به کربلای معلی (در ایام اربعین) و مشهد مقدس، پویش ملی درختیاری و…) و همچنین ایجاد هم افزایی بین هلدینگ ها و شرکت ها در امر محرومیت زدایی از برکات تعامل با آنان بوده است.

مشاور مدیرعامل بنیاد علوی در مرکز رسالت اجتماعی درباره هزینه کرد از بودجه رسالت اجتماعی شرکت ها در یک سال گذشته نیز اظهار کرد: در مجموع در سال ۱۴۰۲، ۲۹ درصد از بودجه هزینه شده و برای نزدیک به ۸۰ درصد از بودجه، تعریف پروژه انجام گرفته است.اگرچه این درصد تحقق نسبت به سال ۱۴۰۱ کمتر است اما تا آذرماه ۱۴۰۲ از نظر ریالی، مبلغ بیشتری به نسبت سال ۱۴۰۱ صرف انجام پروژه‌های رسالت اجتماعی گردیده که این خود دستاوردی بزرگ است.

www.alavi-bonyad.com/10829