با اجرای طرح اشتغال حامی بنیاد علوی/ 270 هکتار از اراضی کهگیلویه و بویراحمد زیر کشت گیاهان دارویی قرار گرفت
پنجشنبه 25 خرداد 1402

مدیر پروژه گیاهان دارویی بنیاد علوی در استان کهگیلویه و بویراحمد از اجرای طرح اشتغال حامی و توسعه زنجیره ارزش گیاهان دارویی در ۲۷۰ هکتار از اراضی این استان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد علوی، «مصدق رضایی» در گفت وگویی افزود: در این طرح 20 میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه به کشاورزان پرداخت شده است.

وی تصریح کرد: همچنین علاوه بر کلیه آموزش‌های مورد نیاز، سایر خدمات به منظور توانمندسازی کشاورزان در حوزه کاشت، داشت و برداشت محصولات ارائه شد .

رضایی توضیح داد: در مجموع حدود ۵۵۰ کشاورز در قالب دو شبکه، گونه‌های نشایی و بذری، در فصول‌ پاییز و بهار اقدام به کشت در اراضی خود کردند که این مهم باعث ایجاد و پایداری اشتغال و همچنین افزایش درآمد برای بیش از 700 خانوار شده است.

وی به محصولات کشت شده تحت حمایت طرح حامی نیز اشاره کرد و ادامه داد: در این طرح محصولات بذری همچون جو یولاف، کاسنی، گلرنگ و گل همیشه بهار و همچنین گونه‌های نشایی مانند رزماری، آویشن، گل محمدی، مریم گلی، نعنا فلفلی و بادرنجبویه کشت شده است.

مدیر پروژه گیاهان دارویی در استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به حمایت‌ بنیاد علوی از کشاورزان گفت: در این طرح بنیاد علوی حمایت‌های مختلفی را از ذی نفعان از جمله آموزش و توانمندسازی، ارائه خدمات فنی و تخصصی رایگان، اعطای تسهیلات قرض الحسنه را انجام داده است.

رضایی به بازار مصرف این گیاهان هم اشاره کرد و گفت: محصول تولیدی کشاورزان در کارخانجات گیاهان دارویی استان‌های فارس، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، مرکزی و استان کهگیلویه و بویراحمد فرآوری و روانه بازار‌های داخلی و خارجی می شود.

وی ادامه داد: کار برداشت محصولات زراعی بذری در چهار شهرستان کهگیلویه، گچساران، لنده و بهمئی در حال انجام است و گیاهان نشایی نیز اواخر تابستان امسال برداشت خواهند شد.

به گفته وی،همچنین در قالب اجرای این پروژه به منظور تضمین خرید محصولات و الزام در اجرای دقیق پروتکل‌های عملیاتی بالغ بر 550 فقره قرارداد کشت در مزرعه به صورت 3 جانبه فی مابین کشاورزان، عامل توسعه و عاملین بازار منعقد شده است.

رضایی در پایان افزود: امیدواریم در سال زراعی آینده این طرح در حدود ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان با مشارکت کلیه دستگاه‌های متولی، اجرایی شود.

www.alavi-bonyad.com/8046