مدیرعامل بنیاد علوی تاکید کرد: تمرکز اصلی ما در همکاری با گروه‌های جهادی، توجه به «منطقه محوری» است
پنجشنبه 23 تیر 1401

مدیرعامل بنیاد علوی در دیدار با فعالان جهادی مازندران گفت: تاکید داریم که فعالیت‌ها باید پیرامون یک محله و منطقه مشخص باشد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد علوی، « وحید خاوه ای» با سفر به استان مازندران ضمن دیدار با مقامات استانی در جمع فعالین جهادی استان حاضر شد.

پیاده سازی الگوهای آبادانی  و پیشرفت منطقه ای از طریق توانمند سازی 
خاوه ای در مقدمه سخنان خود در این دیدار بیان داشت: ماموریت اصلی بنیاد و آن وظیفه‌ای که بدان محول شده است، موضوع پیاده‌سازی الگوهای آبادانی و پیشرفت منطقه‌ای است که باید این کار را از طریق توانمندسازی تهی‌دستان انجام دهد. به عبارت دیگر، شاخصه آبادانی و پیشرفت، توانمندسازی محرومین است. ممکن است طرح‌های دیگری به عنوان طرح آبادانی مطرح شود، اما اهداف دیگری را دنبال کند.
وی اضافه کرد: بنای ما در اداره امور این است که کارها را از طریق همکاری با گروه‌های جهادی و مردمی پیش ببریم. می‌توانستیم یک تنه کار را پیش ببریم، اما اصرار داریم امور را با همکاری گروه‌های مردمی پیش ببریم، اگرچه ممکن است در جایی اختلاف نظرهایی پیش بیاید. بنابراین ما دوست داریم تا حد ممکن از همه حرکت‌های جهادی استفاده کنیم.

همکاری با گروه های جهادی محله محور و منطقه محور است 
مدیرعامل بنیاد علوی ضمن تأکید بر اینکه فعالیت‌های بنیاد با تمرکز بر مناطق انجام می‌شود، گفت: در مورد همکاری با گروه‌های جهادی باید بگویم هر جنس کاری که از دست‌مان بربیاید را انجام می‌دهیم. چه از جنس مشورت باشد، چه از جنس کار مشترک، حمایت معنوی و …. باشد. البته تاکید داریم که فعالیت‌ها باید پیرامون یک محله و منطقه مشخص باشد. برای مثال، اگر وارد یک مسئله فرهنگی، آموزشی و … در محله‌ای خاص می‌شویم به این دلیل است که تشخیص داده شده است که اولویت موضوعی آن منطقه و محله همان موضوع مورد تمرکز است.
وی تاکید کرد: بنابراین اصل همکاری ما با گروه‌های جهادی محله محور و منطقه محور است،‌ چرا که معتقدیم گروه‌های جهادی مستقر در یک منطقه و محله، بهترین افرادی‌اند که نیازهای منطقه، خلأها و ظرفیت‌های موجود را می‌شناسند و درست نیست که بخواهیم بدون اطلاعات طرحی را تحمیل کنیم. علاوه براین، این گروه‌ها باید در آن منطقه پایدار باشند. حتما از گروه‌هایی که ما را به این نتیجه برسانند که در یک محله فعالیت پایدار انجام می‌دهند، حمایت می‌کنیم.
خاوه ای با اشاره به اینکه بنیاد در سراسر کشور، مناطقی را به عنوان «مناطق هدف» اعلام کرده است، گفت: برای مثال، در مازندران، براساس مشورت‌هایی که از داخل استان گرفته شده است، بخش «یانه سر بهشهر» را به عنوان منطقه هدف انتخاب کرده است. این مناطق از اولویت بیشتری برخوردار هستند.
وی بیان داشت: جنس حمایت ما صرفا مالی نیست. اگر قرار بود حمایت‌ها مالی باشد، خیلی از موضوعات محتوایی را دنبال نمی‌کردیم و حمایت عمومی درنظر می‌گرفتیم و تمام می‌شد؛ اما کاری که دنبال می‌کنیم از جنس تولید سرمایه‌های اجتماعی و معنوی است. گاهی اوقات با یک کار جهادی که در یک محله صورت می‌گیرد، انگیزه به آن منطقه برمی‌گردد و بدین وسیله سرمایه اجتماعی تولید می‌شود. تاکید می‌کنم که هدف ما ایجاد تحول در جامعه، خودمان و اهالی منطقه است.

توسعه فرهنگ جهادی نیازمند برنامه است 
مدیرعامل بنیاد علوی درباره توسعه فرهنگ جهادی گفت: کلیدواژه مشترکی توسط بسیاری از دوستان مطرح شد و آنهم این بود که باید به دنبال توسعه فرهنگ جهادی باشیم. به نظرم برای این موضوع باید وقت گذاشت، باید صحبت کنیم و برنامه داشته باشیم. اگر برنامه درستی نداشته باشیم، حتی ممکن است به ضد آن تبدیل شود. در حقیقت وقتی از فرهنگ جهادی صحبت می‌کنیم باید دقت بسیاری داشته باشیم.
خاوه ای با تاکید بر اینکه بنیاد در همه حوزه‌ها ورود مستقیم ندارد، گفت: موضوعات مهم زیادی در کشور داریم؛ مثلا موضوع جمعیت بسیار مهم است، اما متولی آن بنیاد نیست. با این حال، بنیاد حتما مشارکت در این امر خواهد داشت. البته ما سعی می‌کنیم به طرح‌های خوبی که ارائه شود کمک کنیم. با این حال نباید این انتظار را داشت که از همه طرح‌ها حمایت کنیم.
وی اضافه کرد: اولویت اصلی ما در مناطق هدف و سپس در مناطق محدودی است که خود طرح به ما اعلام می‌کند. وقتی یک طرحی را در 10 روستا اجرا می‌کنیم، به صورت دقیق می‌بینیم که چه نتایجی به همراه دارد و چه بسا اگر طرح شکوفا شود، شاید به حمایت ما دیگر نیازی نداشته باشد. در اینجا بنیاد به عنوان یک شتاب‌دهنده عمل می‌کند.
مدیرعامل بنیاد علوی در بخش پایانی صحبت‌های خود با اشاره به اهمیت مستندنگاری از تجربیات گروه‌های جهادی گفت: دوستان اشاره کردند که گروه‌های جهادی زاییده شرایط بحران هستند. بنده معتقدم که گروه‌های جهادی فعالیت‌هایی را در زمان وقوع بحران‌ها انجام دادند که شاید خیلی‌ها انجام نمی‌دادند. از این جهت، این موضوع بسیار ارزشمند است. از این رو به نظرم لازم است یکی از گروه‌های جهادی داوطلب شده و تجربه همه گروه‌های جهادی فعال در مازندران را در هر حادثه‌ای مستند کند. وقتی این تجربیات مستند شود، به گروه‌های دیگر کمک می‌کند تا اگر در جایی گرهی به کارشان خورده از آن تجربه استفاده کنند و مشکل‌شان حل شود.

/www.alavi-bonyad.com/4152