مدیرعامل بنیاد علوی در جمع گروه‌های جهادی استان البرز: توزیع امکانات پزشکی برای ارائه خدمات به محرومین/ از اشتغال‌زایی برای بانوان حمایت می‌کنیم
جمعه 17 تیر 1401

مدیرعامل بنیاد علوی در دیدار با گروه‌های جهادی فعال در استان البرز از آمادگی این نهاد ، برای ارائه امکانات پزشکی، تسهیلات اشتغال‌زایی و کمک برای آزادی زندانیان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد علوی،‌«وحید خاوه‌ای» با حضور در استان البرز، ضمن دیدار با استاندار این استان، با جمعی از گروه‌های جهادی فعال در این منطقه به گفت‌وگو نشست.

وی در این دیدار ضمن شنیدن دغدغه‌ها و چالش‌های پیش روی گروه‌های جهادی، از ارائه برخی کمک‌ها برای خدمات‌رسانی به مردم محروم این استان خبر داد.

تمرکز بر رسیدگی به محرومان و پشتیبانی از گروه های جهادی 

خاوه ای در مقدمه سخنان خود گفت: همانطور که می‌دانید ماموریت بنیاد روشن است، خیلی از موضوعاتی که مطرح می‌شود، از جنس حکومت داری و اداره کشور است که متولی دارد. دولت و دستگاه‌های مختلف ماموریتی دارند که ممکن است بنابر دلایل مختلف در انجام این ماموریت‌ها غفلت شده باشد.

وی اضافه کرد: ورود بنیاد به موضوعات از جنس جایگزین دولت و پرکردن خلأ دولت نیست، بلکه ما آمده‌ایم تا مردم را در مشارکت‌شان برای اداره حکومت یاری کنیم تا اثرگذاری بهتری داشته باشند. ما در موضوع رسیدگی به محرومین و مستضعفین تمرکز داریم و برای این دور هم جمع می‌شویم که بتوانیم حرکت‌های مردمی و جهادی را پشتیبانی کنیم. هر نقطه و محله‌ مسائل و مشکلات خاص خود را دارد و گروه جهادی هر منطقه براساس نیازهای آن منطقه فعالیت می‌کند.

 


محوریت فعالیت بنیاد در حاشیه شهرها  

خاوه ای با اشاره به محوریت فعالیت بنیاد در حاشیه شهرهای بزرگ گفت: کاری که بنیاد در روستاها انجام می‌دهد با کاری که در حاشیه شهرهای بزرگ انجام می‌دهد متفاوت است. روستاهای دورافتاده به دلیل فاصله از شهرها مورد بی‌توجهی زیادی قرار می‌گیرند. به همین دلیل ممکن است وارد خدمات عمرانی هم بشویم، اما در حاشیه شهرهای بزرگ چنین کاری نمی‌کنیم، چرا که هم موضوع گسترده است و هم دستگاه‌های متعددی در اینجا حضور دارند و می‌توانند خدمات ارائه دهند. کاری که در اینجا از دست ما برمی‌آید یادآوری به نهادهایی نظیر شهرداری، استانداری، اداره مربوطه و … است.

وی خاطرنشان کرد: به ما حق بدهید که نتوانیم با تک تک گروه‌ها ارتباط منسجم و پایداری بگیریم. به نظرم در هر یک از موضوعات کلی که مطرح شد یک گروه به نمایندگی در دیگران بیاید و پیگیری امور را برعهده گیرد. این کار باعث می‌شود که امکان برنامه‌ریزی به وجود بیاید.

 


رسیدگی به منطقه محروم سهرابیه  

او در بخش دیگری از سخنان خود درباره رسیدگی به مناطق محروم منطقه سهرابیه در استان البرز گفت: منطقه سهرابیه به عنوان یکی از مناطق هدف بنیاد در استان البرز شناسایی شده است. اقداماتی در آنجا انجام شد، اما نمی‌توان گفت که منطقه محروم‌تری از سهرابیه وجود ندارد یا دیگر مناطق در اولویت نیستند. صرفا این منطقه را انتخاب کردیم تا به صورت نمونه برنامه‌ها را پیش ببریم که به نتیجه برسد.

برنامه های بنیاد در حوزه  آموزش مدرسه ای 
وی با اشاره به برنامه‌های بنیاد در حوزه آموزش مدرسه‌ای گفت: در حوزه ارتقای تحصیلی و آموزش باید بگویم که آموز‌ش‌های رسمی وجود دارد. شما گروه‌های جهادی، اگر بتوانید پیگیری کرده و افراد مختلف را به مدرسه بفرستید، در همان محیط مدرسه یکسری آموزش‌ها را دریافت خواهند کرد که حتما برای او و اطرافیانش مفید خواهد بود. البته محوریت برنامه‌ها باید به‌گونه‌ای طراحی شود که افراد بتوانند وارد فضاهای تخصصی‌تر مثل دانشگاه، آموزش‌های فنی‌حرفه‌ای و … شوند.

امکانات پزشکی برای محرومان 
خاوه ای درباره برنامه‌های پزشکی بنیاد جهت رسیدگی به محرومین منطقه گفت: در بخش پزشکی کاری که می‌توانیم انجام بدهیم این است که امکانات اولیه‌ای را به صورت متمرکز در اختیار استان قرار بدهیم تا در بین گروه‌های جهادی بچرخد و از آن امکانات استفاده کنند. البته اگر بعداً این قطعات نیاز به تعمیر داشت، حتما کمک‌شان خواهیم کرد. در اینجا هم لازم است که یکی از گروه‌ها به صورت نمایندگی داوطلب شده تا کارها را با آنان پیش ببریم. درباره عینک و سمعک برای کودکان 3 تا 7 سال می‌توانیم به گروه‌های جهادی خدماتی ارائه بدهیم.

تسهیلات بنیاد در حوزه اشتغالزایی 
او برنامه‌های بنیاد در حوزه اشتغال را تشریح کرد و گفت: همانطور که می‌دانید بنیاد در مناطق مختلف کشور تسهیلاتی را برای اشتغال‌زایی تخصیص می‌دهد. در اینجا هم یک گروه به نمایندگی بیاید تا تسهیلاتی که برای راه‌اندازی مشاغل خرد خانگی درنظر گرفته شده است را در اختیارشان قرار بدهیم تا بدین واسطه مشاغلی را راه‌اندازی کنند. هم‌چنین برای اشتغال‌زایی ویژه بانوان، به صورت جداگانه، یکی از گروه‌های جهادی بانوان داوطلب شده تا کارها را از طریق آنان پیش ببریم. درباره اشتغال‌زایی بانوان، موضوعات اجتماعی نیز وجود دارد و باید از همان ابتدا آنها را گام به گام کمک کنیم.
وی خاطرنشان کرد: اگر روحانی را سراغ دارید که می‌تواند وارد محلات مختلف شده و به امور مردم رسیدگی کند،‌ برای استقرار آن روحانی در آن منطقه حتما کمک خواهیم کرد.

وی با اشاره به همکاری بنیاد در جهت اطلاع‌رسانی اقدامات گروه‌های جهادی فعال در این منطقه گفت: ما حاضریم از فعالیت‌های جهادی گروه‌ها، آثار رسانه‌ای تولید کرده و آنهایی که اثر رسانه‌ای برایش تولید شده است را بازنشر دهیم. می‌توان تولیدات رسانه‌ای تصویری، صوتی و … انجام بدهیم.

بسته های حمایتی بنیاد از مادران  

خاوه‌ای بر لزوم حمایت از مادران تاکید کرد و گفت: برای مادران باردار یا شیرده که سوءتغذیه دارند، بسته‌های حمایتی غذایی داریم و می‌توانیم آنها را در اختیار گروه‌ها قرار دهیم تا به صورت نمونه در تعدادی از محلات پخش کنند.

www.alavi-bonyad.com/4017/