مسئول نهاد آبادانی و پیشرفت لنده اعلام کرد: اشتغال اولویت سال 1401 ؛ حمایت از مشاغل پایه و کارگاه های بزرگ تولیدی
چهارشنبه 17 فروردین 1401

مسئول نهاد آبادانی و پیشرفت لنده اظهارداشت: مدل اشتغال بنیاد علوی، توسعه ای است  که پس از تحقیقات و تحلیل های مورد نظر، مدل زنجیره ارزش هر رسته در دستور کار قرار گرفت.

علی نیک بخت افزود: پس از بررسی ها، خلاءهای موجود یا حلقه های مفقوده این زنجیره در هر رسته شناسایی شد که در رسته های پایه شهرستان اعم از دام سبک، دام سنگین، گندم و زنبورعسل حلقه های مفقوده این زنجیره مباحثی مانند نامناسب بودن بهداشت جایگاه دام، عدم توانایی در تامین نهاده های دامی کشاورزی و تلف شدن دام ها مورد بحث بوده و در سال ۱۳۹۹ با تشکیل تیم کارشناسی واحد اشتغال متشکل از عاملین توسعه هر رسته و نیروهای اشتغال بنیاد علوی برنامه اجرایی هر رسته و نقطه ورود به زنجیره ارزش برنامه ریزی شد.

وی گفت: برای سال جاری نهایت تلاش این نهاد در حمایت از مشاغل پایه و اولویت دار و کارگاه های بزرگ تولیدی خواهد بود.

در ادامه کارشناس واحد اشتغال بنیاد علوی در لنده با ارایه گزارشی از میزان اعتبار جذب شده در دو سال گذشته و طرح های اولویت دار نهاد اظهارداشت: سال ۱۳۹۹ بیش از ۷۰ درصد حمایت واحد اشتغال بنیاد علوی ارائه مشاوره و راهنمایی دامداران،اعطای تسهیلات با کارمزد ۲ درصد بود که نظارت طرح ها بر اساس توسعه طرح و بهسازی و تعمیر جایگاه دام و تامین علوفه انجام شد.

صادق سیناپوربا بیان اینکه ، در سال (۹۹) بالغ بر ۱۶۰ جایگاه دام در سطح شهرستان بهسازی و نوسازی شد، افزود: در رسته خدمات، ارائه تسهیلات به کارگاه ها و صنوف کلیدی شهرستان در دستور کار قرار گرفته بود.

به گفته وی ، رسته های ایجاد گیاهان دارویی و صنایع دستی در سال ۱۳۹۹ به صورت جزئی مورد حمایت تسهیلاتی و بلاعوض قرار گرفته که پس از بررسی ها و نظارت های انجام شده به عنوان رسته های ایجادی و قابل توسعه برگزیده شدند.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ بیشترین تسهیلات به دو رسته گیاهان دارویی و صنایع دستی اختصاص یافت.

سیناپور افزود: با توجه به ناموفق بودن کاشت گیاهان دارویی طی سال های گذشته ونگرانی کشاورزان در این خصوص، ورود به این رسته، کاری پرریسک بوده و نیازمند تلاشی شبانه روزی و هدفمند است که خوشبختانه با هماهنگی و همکاری عامل توسعه با واحد اشتغال، با زیر کشت بردن ۷۰ هکتار از زمین های کشاورزی، شهرستان لنده در حال حاضر به قطب گیاهان دارویی در جنوب غربی کشور تبدیل شده است .

/www.alavi-bonyad.com/3962/

منبع: تابناک