مدیرعامل بنیاد علوی در دیدار با جمعی از دبیران نهاد پیشرفت/توجه به «فرهنگ»،اولویت کاری بنیاد علوی در مناطق هدف است
یکشنبه 12 تیر 1401

مدیرعامل بنیاد علوی در دیدار با جمعی از دبیران نهاد پیشرفت گفت: اولویت کاری بنیاد علوی توجه به موضوعات فرهنگی است و هر کاری که انجام می‌دهیم در مسیری است که به رشد و تعالی انسانی، فکری و معنوی مردم ختم شود.

به گزارش روابط عمومی بنیاد علوی، جمعی از دبیران نهاد پیشرفت در مناطق مختلف کشور، طی دیداری با وحید خاوه ای، مدیرعامل بنیاد علوی درباره برنامه‌ها و فعالیت‌های خود در مناطق به بحث و بررسی نشستند.


«وحید خاوه ای» در این دیدار طی سخنانی گفت: بنیاد علوی قصد دارد امر پیشرفت در مناطق را توسط خود مردم محقق کند. به عبارت دیگر، کاری کند تا خود مردم متولی پیشرفت منطقه خودشان باشند.

وی اضافه کرد: می‌توان گفت کار اصلی بنیاد علوی در مناطق هدف، کمک به تشکیل نهاد مردمی پیشرفت و آبادانی است. حتما گروه‌های فرهنگی، عمرانی و جهادی متعددی در منطقه وجود دارند که به فکر پیشرفت مردم منطقه خود هستند و در ابعاد مختلف کار می‌کنند؛ بنیاد از این افراد دعوت کرده است تا گرداگرد تشکیلاتی به نام «نهاد» جمع شوند و موضوعات مدنظر خود را پیش ببرند. بنابراین بنیاد و نهاد، یک اداره دولتی نیست. ما یک شتابدهنده هستیم و سعی می‌کنیم افراد مختلف را در قالب یک کانون کنار هم جمع کرده و ظرفیت‌های آنان را شناسایی و تقویت کنیم.

مدیرعامل بنیاد علوی خاطرنشان کرد: در این بین، مهم‌ترین موضوعی که باید بدان توجه کنیم، توجیه کردن مردم و فرهنگ‌سازی بین آنان است. مردم باید به این نتیجه برسند که اگر قرار است پیشرفتی در منطقه‌شان رخ دهد، خودشان باید دور هم جمع شوند. باید همه را به میدان بیاوریم و در قالب «کار مردم برای منطقه خودشان» آن‌ها را ساماندهی کنیم.


خاوه ای در بخش دیگری از سخنان خود گفت: موضوع فرهنگ، اولویت کاری برنامه‌های بنیاد علوی در مناطق است. این‌گونه برداشت می‌شود که عمده تمرکز ما به سمت پروژه‌های عمرانی است، اما این‌گونه نیست. تاکید می‌کنم که اولویت کاری ما فرهنگ است و هر کاری که انجام می‌دهیم در مسیری است که به رشد و تعالی انسانی، فکری و معنوی مردم ختم شود.

وی تاکید کرد: معتقدیم که فرهنگ، یعنی مردم به هویت خود واقف باشند. برای این هویت‌بخشی، موضوع خانواده بسیار مهم است. از نظر ما خانواده یک سلول بنیادی است که اگر به درستی کار کند و به تکالیف خود عمل کند، می‌تواند کم و کاستی‌ها را جبران کند. در بین حوزه‌های فرهنگ، موضوع آموزش و تربیت محوری‌ترین بخشی است که باید به دنبالش باشیم. بدون شک، فرهنگ‌سازی به واسطه آموزش، تربیت و تعلیم شکل می‌گیرد.

خاوه ای با اشاره به لزوم جلب رضایت مردم در امور مختلف گفت: یکی از موضوعاتی که در حوزه فرهنگ و به ویژه موضوع آموزش باید مدنظر قرار گیرد، رضایت مردم از خدمات است. اگر مردم در موضوعی استقبال نشان دادند، بلافاصله باید دلیل استقبال را جویا شده و کار خود را توسعه بدهیم. در نقطه مقابل، اگر مردم نسبت به کاری ملاحظه یا انتقادی دارند، باید دلیل نارضایتی را شناسایی کرده و عوامل رقم‌زننده آن نارضایتی را اصلاح کنیم.

وی ادامه داد: موضوع مهم بعدی که می‌خواهم اشاره کنم، پایداری فرهنگی است. گاهی اوقات اقداماتی را انجام می‌دهیم که مناسبتی است، اما باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که همه اقدامات پایدار و ادامه‌دار باشد.


مدیرعامل بنیاد علوی گفت: موضوع مهم دیگر رسانه است؛ اگر نتوانیم گزارشی از فعالیت‌های انجام شده به مردم ارائه بدهیم، اولا آنان نسبت به این موضوع مطلع نشده و از ظرفیت آن بهره‌مند نمی‌شوند. ثانیاً ما نیز بازخورد آن را دریافت نمی‌کنیم و نمی‌دانیم کار انجام شده در منطقه درست بوده یا دارای اشکال است. از آنجا که ما یک نهاد مردمی هستیم، رسانه برای ما دارای اهمیت است.

او با اشاره به لزوم اجرای برنامه‌ها متناسب با جمعیت زنان گفت: موضوع مهم دیگر، توجه به بانوان است. خیلی از برنامه‌های ما مردانه است و به قشر بانوان بی‌توجهی می‌کنیم، در حالی که 50 درصد جمعیت هر منطقه خانم‌ها هستند.


مدیرعامل بنیاد علوی با اشاره به اینکه در سال 1401، نظام‌ پروژه‌ها را تغییر دادیم، گفت: در مدل جدید، هر منطقه باید به ما بگوید که اولویت و مدل‌فعالیتی‌اش برای پیشرفت چگونه است؟ در حقیقت، خود نهاد آن منطقه اولویت‌بندی‌ها را انجام داده و گزارش می‌دهد که قصد انجام چه فعالیتی را دارد. بنابراین،‌ یک برنامه واحد از سمت منطقه برای ما می‌آید و ما هم به همان برنامه واحد، اعتبار اختصاص می‌دهیم.

/www.alavi-bonyad.com/3933/