امضای تفاهم نامه همکاری با نهضت احیای واحدهای اقتصادی برای احیای 1000 واحد اقتصادی/ افتتاح کارخانه تولیدکننده «عسل دالاو»
یکشنبه 22 خرداد 1401

تفاهم‌نامه همکاری مابین نماینده معاون اول ریاست جمهوری در نهضت احیای واحدهای اقتصادی و بنیاد علوی به منظور احیای 1000 واحد اقتصادی راکد و نیمه فعال امضا شد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد علوی، مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری مابین نماینده معاون اول ریاست جمهوری در نهضت احیای واحدهای اقتصادی و بنیاد علوی به منظور احیای 1000 واحد اقتصادی راکد و نیمه فعال صبح امروز با حضور «محمد مخبر» معاون اول رئیس جمهور، «وحید خاوه ای» مدیرعامل بنیاد علوی و «امیرحسین مدنی» نماینده معاون اول در نهضت احیای واحدهای اقتصادی برگزار شد.

این مراسم ذیل «نهضت جنبش احیای واحدهای اقتصادی» است که به همت معاون اول ریاست جمهوری با همکاری بنیاد علوی برنامه‌ریزی شده و طی آن ضمن احیای 1000 واحد اقتصادی راکد و نیمه فعال، با حجم کل سرمایه‌گذاری 20 هزار میلیارد ریال، 18 هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال پیدا می‌کنند.

 

 

مخبر معاون اول رئیس‌جمهور طی سخنانی در این مراسم گفت: احیا و بازگرداندن ۵۴۶ طرح راکد و نیمه فعال به چرخه اقتصادی کشور با سرمایه‌گذاری ۶ هزار میلیارد تومانی و اشتغال‌زایی بیش از ۸ هزار نفری انجام شده است که بازگشت این ۶ هزار میلیارد تومان به اقتصاد کشور تنها طی ۸ ماه از روی کار آمدن دولت انجام شد و اگر به دنبال احیای این واحدها بجز از مسیر طرح نهضت احیای واحدهای اقتصادی در دولت سیزدهم بودیم حداقل سه سال زمان نیاز بود تا همین واحدها به چرخه اقتصادی کشور بازگردند.

 

 

وی ادامه داد: دولت مصمم است تا با تمام پشتیبانی‌های مالی و حقوقی از نهضت احیای واحدهای اقتصادی حمایت کند.

معاون اول رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود اشتغال‌زایی را یکی از اولویت‌های اصلی دولت و همچنین از وعده‌های مهم رییس جمهور و توقعات مردم از دولت برشمرد و گفت: دولت به دنبال ایجاد سالانه یک میلیون شغل در کشور است که حرکت در جهت احیای واحدهای راکد و نیمه راکد می‌تواند به دولت در رسیدن به این هدف کمک کند.

وی سرمایه‌گذاری در بنگاه‌های خرد، کوچک و متوسط، شرکت‌های دانش بنیان و همچنین اقتصاد دیجیتال و دریا را از جمله برنامه‌های جدی دولت در زمینه افزایش سرمایه گذاری‌ها در کشور دانست و گفت: دولت به دنبال آن است تا صنایع پایین دستی پتروشیمی را در حداقل ۳۰ شهر در کنار دریا راه‌اندازی کند.

در این مراسم ۵۴۶ واحد اقتصادی راکد و نیمه فعال احیا شده و اتاق وضعیت پایش روستا با حضور معاون اول رییس جمهور و بصورت ویدئو کنفرانسی بهره برداری و افتتاح شد. اتاق وضعیت پایش روستا که با همت معاونت توسعه روستایی مناطق محروم کشور راه اندازی شده است شامل ۴ سامانه اصلی و جامع وضعیت جغرافیایی روستاها، سامانه جامع آمار و اطلاعات آبادی های کشور، سامانه داشبورد مدیریتی و همچنین سامانه احیای واحدهای تولیدی راکد و نیمه راکد است.

همچنین در ادامه این مراسم تفاهم نامه همکاری نهضت احیای واحدهای اقتصادی با سازمان بسیج مستضعفین، بنیاد علوی، بنیاد مستضعفان و بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به منظور احیای ۳ هزار واحد جدید تولیدی و اقتصادی در حضور معاون اول رییس جمهور امضا شد.

 

 

علاوه بر این، پس از امضای تفاهم‌نامه همکاری، شرکت تعاونی شهدشفای سملقان (عسل دالاو) که به همت و سرمایه‌گذاری بنیاد علوی احیا شده است، به صورت ویدئوکنفرانس افتتاح شد.

کارخانه تولیدکننده «عسل دالاو»، شرکتی با سابقه 5 ساله در زمینه تولید و بسته‌بندی عسل واقع در شمال شرقی کشور، استان خراسان شمالی، شهرستان مانه و سملقان، شهر قاضی است که در زمینی به مساحت 615 متر مربع و سطح زیربنای 150 متر مربع به کمک بنیاد علوی به بهره‌برداری رسید. تولید محصول با حداکثر ظرفیت در این کارگاه کمک می‌کند تا بسیاری از نیروی کار محلی و زنبورداران به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار شوند.

این کارخانه در ابتدای سال 1400 با پیگیری‌های بنیاد علوی و بنیاد مستضعفان و با اعطای تسهیلات برای خرید برخی از تجهیزات و دستگاه‌های مورد نیاز به مرحله تولید و بهره‌برداری رسید. با فعال شدن یک شیفت این کارگاه، 10 نفر به صورت مستقیم و بیش از 40 نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به کار شدند.

براساس این گزارش، نهضت احیای واحدهای اقتصادی طرحی با هدف بهره‌برداری از 546 واحد اقتصادی راکد و نیمه فعال رها‌شده است که از طریق بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام، صندوق کارآفرینی و سازمان بسیج مستضعفین برنامه‌ریزی شده است. در این طرح 1800 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال پیدا کرده و 60 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری می‌شود.

لازم به ذکر است که بخش بزرگی از این طرح با همکاری و سرمایه‌گذاری بنیاد علوی به انجام می‌رسد.

/www.alavi-bonyad.com/3733/