در حاشیه امضای تفاهمنامه با وزارت تعاون؛ شناسایی یکهزار روستا در مناطق محروم/ محرومیت زدایی در بستر کار گروهی موفق است
دوشنبه 2 خرداد 1401

مدیرعامل بنیاد علوی از آمادگی این نهاد برای همکاری با بخش تعاون با هدف بهبود معیشت و اشتغالزایی روستاییان کشور خبر داد و گفت: تاکنون یکهزار روستا در مناطق محروم شناسایی شده است .

به گزارش روابط عمومی بنیاد علوی، «وحید خاوه ای » در حاشیه مراسم امضای تفاهمنامه همکاری با معاونت تعاون، وزارت تعاون در زمینه محرومیت زدایی از مناطق روستایی (روستا تعاون) گفت: الگوی ایجاد اشتغال در مناطق روستایی و محروم را با کمک بخش تعاون و گروه‌های جهادی و مردمی و استفاده از ظرفیت محلی و مردمی دنبال می‌کنیم.

وی افزود: هدف ما هم‌افزایی برای توسعه اقتصاد در روستاها با همکاری تعاون بوده و کار گروه تشکیل شده نیز در واقع حلقه مفقوده بین اشتغال و تعاون است .

 

محرومیت زدایی در بستر کار گروهی موفق است  

خاوه ای ادامه داد:‌ محرومیت زدایی در مناطقی موفقیت آمیز خواهد بود که کار در بستر تعاونی و گروهی انجام شود در این شرایط مردم روستا هم به کار گروهی باور پیدا کرده و توان آنها موجب هم افزایی بیشتر می شود.

وی گفت: 50 منطقه در زمینه محرومیت‌زدایی شناسایی شده افرادی آموزش دیده‌اند و اگر ما پلتفرم و ساختار مناسبی در اختیار گروه‌های جهادی قرار دهیم موجب هم‌افزایی می‌شود.

 

زنجیره ارزش در مناطق محروم 

وی در باره اینکه آیا زنجیره ارزش برای گروه‌های محرومیت‌زدا تعریف می‌شود، توضیح داد: ‌برای هر منطقه زنجیره ارزش تعریف می‌کنیم این زنجیره در مناطق کویری ممکن است خود تولید آب باشد یا احیای قنوات که سرمایه‌ای از سال‌های قبل در آن انجام شده و برای احیای آن در جهت افزایش تولیدات کشاورزی و دامپروری باید اقدام کنیم.

خاوه‌ای اظهار کرد: تا پیش از حضور بنیاد علوی در مناطق  محروم به ویژه روستاها  کار در بستر گروه چندان مورد توجه نبود اما با استقرار بنیاد دراین مناطق، فضای کالبدی روستاها تغییر کرد و کار گروهی توسط مردم ساکن در روستاها در زمینه های صنایع دستی و سایر مشاغل همچنین ایجاد تعاونی روستایی شکل گرفت .

 

 بنیاد علوی از ظرفیت حقوقی تعاونی ها استفاده می کند 

وی با بیان اینکه بنیاد علوی از ظرفیت حقوقی تعاونی‌ها استفاده می‌کند و در عین حال از نظر مادی و معنوی از گروه‌های جهادی پشتیبانی می‌کند، افزود: بانک توسعه تعاون نیز می‌تواند در این چرخه قرار گیرد و برای شرکت‌های تعاونی در حوزه صنایع دستی یا تولید آب و برق در روستاها تسهیلاتی فراهم کند.

مدیرعامل بنیاد علوی معتقد است: تعاون، همگرایی و مشارکت حلقه‌ای مفقوده است که بسیاری از مناسبات اقتصادی بخصوص در روستاها را تحت تأثیر داده است .

 

برگزاری دوره های آموزشی در 50 منطقه شناسایی شده 

وی افزود: روستائیان انسان‌های بسیار زحمت‌کشی هستند اما چون فضا برای آموزش و کارگروهی آنها فراهم نبوده، تاکنون نتوانسته اند همه توان خود را نشان داده و به همین دلیل تولیدات خود را با کمترین قیمت می فروشند. به همین دلیل تعداد بسیاری از این افراد وارد چرخه فقر می‌شوند که دولت باید به روش‌های دیگری به آنها کمک کند.

خاوه‌ای با بیان اینکه می‌توان با باورمندی مردم روستائیان را در کنار هم قرار داد، خاطر‌نشان کرد: در بنیاد علوی این کار را انجام داده‌ایم و از ۵۰ منطقه‌ای که ذکر شد، زمینه‌سازی مناسب انجام شده و افراد آموزش دیده‌اند و آماده فعالیت هماهنگ و کارِ گروهی هستند.

وی تصریح کرد: اگر ما برنامه مناسبی در اختیار این افراد قرار دهیم هم‌افزایی مناسبی میان آنها ایجاد می‌شود و می‌توانند کارِ گروهی بسیار خوبی انجام دهند.

مدیرعامل بنیاد علوی افزود: این ظرفیت در تعاونی‌ها وجود دارد که از جهت مادی و معنوی افراد را پشتیبانی کنند و برای محصولات تولیدی تعاونی ها ارزش افزوده ایجاد شود.

براساس تفاهمنامه امضا شده میان بنیاد علوی و معاونت تعاون وزارت تعاون، برای محرومیت‌زدایی از یکهزار روستا در مناطق محروم و اشتغال‌زایی توسط تعاونی‌ها اقدام می‌شود.

 

بنیاد علوی در زمینه محرومیت زدایی صاحب الگو است 

مهدی مسکنی معاون تعاون وزارت تعاون نیز در سخنانی گفت: بنیاد علوی جزو دستگاه‌هایی است که در زمینه محرومیت‌زدایی صاحب الگو و حرف است از جمله در قلعه‌گنج محرومیت‌زدایی را شروع کرد و در حال حاضر در بیش از منطقه کشور اجرای محرومیت‌زدایی را بر عهده دارد.

وی افزود: امروز می‌خواهیم در این مسیر با کمک بنیاد علوی و با بکارگیری گروه‌های جهادی ، محرومیت‌زدایی دریکهزار روستا را آغاز کنیم و امیدواریم 37 هزار روستای بالای 20 خانوار را بتوانیم تحت پوشش قرار دهیم.

 

www.alavi-bonyad.com/3432