اعطای تسهیلات خرد اشتغال‌زایی به مرزنشینان
سه شنبه 3 اسفند 1400

تفاهم‌نامه همکاری میان «بنیاد علوی» و «وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی» باهدف تأمین اشتغال پایدار و محرومیت‌زدایی از طریق توسعه کسب‌وکار در مناطق مرزی و کم‌برخوردار منعقد شد.

تفاهم‌نامه همکاری میان «بنیاد علوی» و «وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی» باهدف تأمین اشتغال پایدار و محرومیت‌زدایی از طریق توسعه کسب‌وکار در مناطق مرزی و کم‌برخوردار منعقد شد.

به گزارش روابط‌عمومی، به‌موجب این تفاهم‌نامه بنیاد علوی به متقاضیان تسهیلات اشتغالی در مناطق مرزی که از سوی وزارت کار معرفی می‌شوند، تسهیلات خرد قرض‌الحسنه تا صد میلیون تومان اعطا می‌کند.

در این جلسه که به میزبانی بنیاد علوی برگزار شد، «وحید خاوه‌ای» معاون بنیاد مستضعفان و مدیرعامل بنیاد علوی از لزوم ارتباط مستمر و پایدار مجموعه‌های توانمندساز اشتغالی گفت و افزود: کمترین دستاورد این ارتباط، آگاهی دستگاه‌ها و مجموعه‌های حوزه اشتغال از فعالیت‌های انجام شده به‌منظور جلوگیری از موازی‌کاری و تقویت اقدامات مشترک است.

 

خاوه‌ای لازمه هدفمند شدن و اثرگذاری طرح‌های کلان در حوزه اشتغال را «قابل ارزیابی بودن» آن دانست و گفت: بر همین اساس پیشنهاد شد که در همکاری مشترک با مجموعه کارآفرینی این وزارتخانه تمرکز اصلی در مناطق مرزی کشور صورت پذیرد.

مدیرعامل بنیاد علوی مناطق مرزی را «مانند همه مناطق دیگر» دارای ظرفیت‌ها و تهدیدهای قابل‌تأمل دانست و تاکید کرد: نظام سیاست‌گذاری مسئله کار در کشور جدای اقدامات روتین و عادی باید مسیر ویژه و مناسبی را برای مناطق مرزی در نظر بگیرد. باید طوری برنامه‌ریزی شود که بسیاری از تهدیدات تبدیل به فرصت و همچنین از تبدیل فرصت به تهدید شدن رخدادها نیز جلوگیری به عمل آید.

معاون بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی ادامه داد: باتوجه‌به شناختی که از میدان وجود دارد، مسئله کولبری راه‌حل دارد و می‌توان به‌گونه‌ای سیاست‌گذاری شود که این مسئله تبدیل به فرصت و برای اقتصاد منطقه عامل شکوفایی باشد.

خاوه‌ای تاکید کرد: هیچ نهادی به‌تنهایی نمی‌تواند مدعی توانایی حل مسائل ملی از جمله اشتغال بشود و ما در بنیاد علوی اساساً دنبال مشارکت با مردم و دولت هستیم.

وی مخاطب اصلی برنامه‌های بنیاد در اجرای الگوی جامع آبادانی و پیشرفت مناطق محروم را دهک‌های پایین درآمدی اعلام کرد و گفت: مطالعات و تجربه کار در میدان نیز نشان داده است که سیاست‌های مرکزگرا در ادوار گذشته باعث شده هر چه از مرکز به مرزها نزدیک می‌شویم، نرخ فقر افزایش یابد.

 

خاوه‌ای در پایان صحبت‌های خود ابراز امیدواری کرد که این تفاهمات بین دستگاهی بتواند کمک شایانی به حل معضل اشتغال کند.

 

 

محمود کریمی بیرانوند سرپرست معاونت اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز ضمن تشکر از اقدامات جهادی بنیاد مستضعفان در پیشرفت و آبادانی مناطق محروم، گفت: انصافاً رویکرد مجموعه بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در حوزه کارآفرینی روبه‌جلو و خوب است.

 

وی افزود: امروز بر کسی پوشیده نیست که مسئله اشتغال یکی از گلوگاه‌های چالش‌برانگیز امروز اقتصاد کشور است و متأسفانه در این سال‌ها همگرایی مناسبی میان مجموعه‌های فعال در این حوزه دیده نشده و به‌صورت جزیره‌ای رفتار شده است.

 

کریمی بیرانوند گفت: قلب و مغز زیست‌بوم ملی اشتغال اصالتاً یک مسئله اقتصادی نیست بلکه اجتماعی است و برای ایجاد یک شغل پایدار مسائل فرهنگی و حتی سیاسی نیز دخیل است. لزوماً اعطای تسهیلات به معنای ایجاد شغل نیست.

وی در پایان نیز ابراز امیدواری کرد که با ایجاد هم‌افزایی و ارتباطات شبکه‌ای ایجاد شده میان وزارت کار و بنیاد علوی بتوان کمک شایانی به حل معضل اشتغال در مناطق مرزی کشور کرد.