مشارکت بنیاد علوی در ساخت بیش از ۴۸ هزار واحد مسکونی برای محرومان
پنجشنبه 20 مرداد 1401

معاون بنیاد مستضعفان و مدیرعامل بنیاد علوی از مشارکت و همکاری این بنیاد با سایر نهادهای ذیربط برای احداث و تامین بیش از ۴۸ هزار واحد مسکونی برای محرومان خبر داد.

«وحید خاوه ای » در گفت وگویی با بیان اینکه بنیاد علوی طبق رسالت خود، تامین مسکن محرومان را در اولویت قرار داده است، افزود: بنیاد با مشارکت مالی بیش از ۲،۴۰۰ میلیارد تومانی به عنوان کمک بلاعوض با نهادهای حمایتی همچون سازمان بهزیستی و کمیته‌ امداد همکاری می‌کند.
وی افزود: تاکنون ۵۰۰ میلیارد تومان از تعهدات بنیاد به حساب محرومین مشمول طرح‌های مسکن واریز شده است.

 

احداث بیش از ۱۸ هزار واحد مسکونی برای خانواده های پرمعلول

معاون بنیاد مستضعفان با اشاره به همکاری بنیاد با سازمان بهزیستی در زمینه احداث مسکن اظهار کرد: از سال ۱۳۹۴ مساعدت مالی در احداث مسکن خانوارهای پرمعلول در اولویت قرار گرفته است و تا امروز ساخت مسکن برای ۱۴ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی عملیاتی شده که در اواخر سال گذشته، ۴۰۰۰ واحد دیگر نیز به این تعداد افزوده شد.
خاوه ای ادامه داد: تاکنون در همکاری با سازمان بهزیستی و بنیاد مسکن ، ۱۸ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی برای خانواده های پرمعلول احداث شده و ازاین تعداد بیش از ۱۲۵۰۰ واحد به بهره برداری کامل رسیده است.
مدیرعامل بنیاد علوی همچنین درخصوص میزان آورده مددجویان بهزیستی اظهار کرد: آورده متقاضیان متناسب با متراژ واحدها و محل پروژه متغیر است، ولی علاوه بر کمک بلاعوض بنیاد ، سازمان بهزیستی نیز مساعدت مالی دارد و با درنظر گرفتن تسهیلات کم بهره بنیاد مسکن، آورده متقاضیان به حداقل ممکن رسیده است.
به گفته وی، تمامی حقوق مالکانه این طرح‌ها متعلق به خود مددجویان می‌شود.

 

کمک به تامین مسکن مددجویان کمیته امداد در ۱۲۲ نقطه محروم

وی در ادامه به تفاهم‌نامه این نهاد با کمیته امداد برای تامین مسکن مددجویان اشاره کرد و گفت: در راستا تامین مسکن مددجویان کمیته امداد در ۱۲۲ نقطه محروم کشور ، تفاهم‌نامه‌ ۱۰ هزار واحدی میان بنیاد مستضعفان با کمیته امداد و بنیاد مسکن منعقد شد. متولی این طرح که از سال ۱۴۰۰ آغاز به کار کرده، کمیته امداد است و بنیاد طی این تفاهم‌نامه نقش تامین منابع مالی بلاعوض به میزان بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در احداث مسکن‌ها را برعهده دارد و پیگیری اخذ تسهیلات کم بهره بر عهده بنیاد مسکن است.

 

شناسایی ۷ هزار خانوار محروم

خاوه ای تاکید کرد: در راستای اجرای این تفاهمنامه حدود ۷۰۰۰ خانوار محروم شناسایی شده‌اند و سعی بر این است که شناسایی ۳۰ درصد دیگر تا پایان شهریورماه نیز به سرانجام برسد.
وی در پاسخ به این پرسش که مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی چه میزان آورده‌ برای ساخت این مسکن‌ها دارند؟ توضیح داد:‌ در تفاهم‌نامه منعقد شده میان بنیاد و کمیته امداد برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای بوده است که با توجه به تسهیلات مسکن روستایی و سهم بلاعوض و مساعدت مالی آورده مالی خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد به حداقل ممکن برسد؛ واحدهای مسکونی قابلیت سکونت را داشته باشند و مددجویان برای دیگر امکانات داخلی خانه هزینه کنند.

 

تفاهمنامه تامین ۲۰ هزار واحد مسکونی محرومان

خاوه ای در ادامه این گفت وگو با اشاره به تفاهمنامه تامین ۲۰ هزار واحد مسکونی برای محرومان اظهار کرد: این همکاری در راستای تامین مسکن نیازمندانی است که تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی یا نهادهای حمایتی نیستند؛ در این راستا بعد از شناسایی متقاضیان واجد شرایط محروم، مساعدت‌های مالی آن انجام می‌شود.
وی گفت: از سال گذشته کلنگ‌زنی این طرح در استان خراسان جنوبی صورت گرفته و به مدت دو سال اجرا خواهد شد. تاکنون ۱۱ هزار محروم در این طرح شناسایی و ثبت نام شده اند. در این طرح بنیاد نقش تامین منابع بلاعوض مالی به میزان هزار میلیارد تومان و همچنین تامین سیمان و میلگرد موردنیاز واحدها را برعهده دارد.

 

شناسایی محرومان فاقد مسکن در شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر

مدیرعامل بنیاد علوی درخصوص نحوه شناسایی نیازمندان و محرومان فاقد مسکن نیز گفت: با مکانیزمی که با بنیاد مسکن توافق شده است، خانواده هایی که به هر دلیلی تحت پوشش نهادهای حمایتی نیستند اما محروم تلقی می‌شوند و ساکن در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر و روستاها هستند، توسط نمایندگان استانی بنیاد علوی و بنیاد مسکن، امنای روستاها، ائمه جماعت و… شناسایی و نسبت به تامین مسکن آنها مساعدت می‌شود.
خاوه ای همچنین افزود: بنیاد برای احداث مسکن هزینه می‌کند، اما به دلیل اینکه اکثر این واحدها در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر و روستاها هستند معمولا خودمالک‌اند، البته در صورتی هم که مددجویان زمینی نداشته باشند، بنیاد مسکن برای تامین زمینِ مسکن آنها ورود خواهد کرد. البته مواردی هم بوده که بنیاد مستضعفان به صورت موردی املاک خود را به این موضوع اختصاص داده باشد.
وی افزود: بنیاد در زمینه تامین مصالح اهدایی در ساخت مسکن نیز اقداماتی در حال اجرا دارد که مهمترین آنها مشارکت با بسیج سازندگی برای تامین ۴۰ هزار واحد مسکونی برای مددجویان کمیته امداد است که بنیاد تامین سیمان رایگان واحدها را متقبل شده است.

/www.alavi-bonyad.com/4409/