مدیرعامل بنیاد علوی: در مسیر توانمندسازی محرومین، مهم‌ترین قدم «آموزش» است
چهارشنبه 5 مرداد 1401

مدیرعامل بنیاد علوی گفت: بنیاد علوی ماموریت اساسی «توانمندسازی تهیدستان» را برعهده دارد. در این مسیر، مسئله پایه‌ای، آموزش است و اگر می‌خواهیم فردی را توانمند کنیم باید در ابتدا به او آموزش بدهیم.

به گزارش روابط عمومی بنیاد علوی،«وحید خاوه‌ای» در دیدار با نمایندگان گروه‌های جهادی فعال در زمینه آموزش به دانش‌آموزان در مناطق محروم شرکت کرد. وی در این دیدار درباره برنامه‌های بنیاد در جهت توانمندسازی دانش‌آموزان در مناطق محروم سخن گفت.

 

خاوه ای در مقدمه سخنان خود گفت: بنیاد علوی ماموریتی دارد که عنوان آن «توانمندسازی تهیدستان» است. طبیعتا در این مسیر، مسئله پایه‌ای، آموزش است و اگر می‌خواهیم فردی را توانمند کنیم باید در ابتدا به او آموزش بدهیم. بنابراین، مسئله آموزش برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد.
وی اضافه کرد: در طول سالیان مختلف،‌ بنیاد علوی خدمات زیادی را در عرصه آموزش انجام داده است؛ برای مثال در عرصه فیزیکی 850 کلاس را برای آموزش و پرورش ساخته‌ایم و 180 کلاس دیگر نیز در حال ساخت است. این موضوع در امر بازسازی و تعمیر نیز رخ داده است. هم‌چنین، بنیاد در امر توزیع بسته‌های مربوط به دانش‌آموزان فعال بوده است؛ بسته‌های لوازم‌التحریر، بسته‌های پوشاک و کفش و … این کمک‌ها می‌تواند ادامه پیدا کند و یا طبق شرایط روز تغییراتی داشته باشد.

مدیرعامل بنیاد علوی با اشاره به صحبت‌های یکی از نمایندگان گروه‌های جهادی مبنی بر آمار بالای فرار از مدرسه و ترک تحصیل در مناطق محروم گفت: در مناطق محروم عمدتا دیده می‌شود که تعداد خروجی‌های دانش‌آموزان، بسیار کمتر از تعداد ورودی‌های مدارس است. این موضوع در مناطق شهری هم دیده می‌شود اما از جنس دیگری است. یعنی ممکن است افراد، دوره‌ها را پشت سر بگذارند اما خیلی با اشتیاق نباشند. این موضوع آسیب‌های اجتماعی زیادی را به همراه دارد و به همین دلیل لازم است به آن بپردازیم.
وی تاکید کرد: شاید اگر محیط مدرسه شاد و صمیمی باشد و افراد احساس کنند که چیزی گیرشان می‌آید، بمانند اما اگر احساس کنند چیزی از مدرسه درنمی‌‌آید، انگیزه‌ای برای ماندن از خود نشان ندهند. به نظرم لازم است این مسیر را تقویت کنیم تا ماندگاری دانش‌آموزان در مدرسه افزایش پیدا کند. از این روی، فکر می‌کنم که لازم است فرهنگ جهادی را وارد مدرسه‌ها کنیم.


خاوه ای در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ظرفیت‌های بنیاد علوی برای رسیدگی به دانش‌آموزان مناطق محروم گفت: ظرفیت‌هایی در بنیاد داریم که می‌توانیم با استفاده از آنها به گروه‌های جهادی کمک کنیم. یکی از ظرفیت‌های بنیاد، اردوگاهی است که می‌توانیم آن را در اختیار گروه‌ها بگذاریم تا برای اردوهای خود از آن استفاده کنند. هم‌چنین موضوع استدیو مطرح شد. اگر گروه‌ها برنامه‌ای به ما بدهند و پلان دقیقی برای آموزش داشته باشیم، ما حاضریم که استدیویی را به صورت آزمایشی اجاره کنیم تا در اختیار گروه قرار گیرد. اگر کار موفقیت‌آمیز باشد می‌توان اقدامات بعدی را انجام داد. از سویی دیگر، می‌توان تلاش‌هایی کرد تا برای دانش‌آموزان محروم اینترنت رایگان یا با تخفیف زیاد فراهم کرد.
مدیرعامل بنیاد علوی با اشاره به لزوم آموزش دقیق به معلمان مناطق محروم گفت: یکی از مشکلاتی که در مناطق محروم وجود دارد این است که دانشگاه فرهنگیان زحمت خود را می‌کشد اما رویه‌ای برای آموزش در مناطق محروم ندارد. به عبارت دیگر همان شیوه آموزشی که در مناطق متعارف سطح شهر وجود دارد را در اختیار معلمی قرار می‌دهد که می‌خواهد به مناطق محروم و دورافتاده برود. ما آمادگی داریم که برای جبران این خلأ طرح مشترک پژوهشی انجام بدهیم که خروجی آن رسیدن به دوره آموزشی ویژه دانش‌آموزان مناطق محروم باشد تا آن معلمی که می‌خواهد به روستاهای محروم برود، بداند چگونه باید درس بدهد.

وی درباره اهمیت آموزش زبان فارسی در مدارس گفت: موضوع مهم دیگر، تقویت آموزش زبان فارسی است. خیلی از دانش‌آموزان یا معلمین به دلیل آنکه درک درستی از زبان فارسی ندارند، نمی‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند. برای مثال مناطقی را می‌بینیم که هنوز به زبان محلی حرف می‌زنند.
مدیرعامل بنیاد علوی هم‌چنین تاکید کرد که گروه‌ها می‌توانند با ارائه طرح‌های دقیق، روشن و واضح، بنیاد را در جهت هدایت بهتر امور و ارائه خدمات بهتر به مناطق محروم یاری کنند.

/www.alavi-bonyad.com/4245/