آمادگی بنیاد علوی برای راه‌اندازی پویش «جهادی سلامت»/ گروه‌های جهادی پزشکی در دوران کرونا خط‌شکن بودند
چهارشنبه 22 تیر 1401

مدیرعامل بنیاد علوی در جمع گروه‌های جهادی فعال در عرصه پزشکی و سلامت گفت: آمادگی داریم تا پویش جهادی سلامت را راه‌اندازی کرده و از ظرفیت‌های موجود و تجربیاتی که وجود دارد استفاده کنیم.

به گزارش روابط عمومی بنیاد علوی، «وحید خاوه ای » در دیدار با نماینده گروه‌های جهادی فعال در عرصه پزشکی و سلامت ضمن شنیدن دغدغه‌های آنان، برنامه‌های این بنیاد  را در عرصه سلامت تشریح کرد.


کرونا و فشار هزینه مضاعف بر سبد خانوار  

خاوه ای در مقدمه سخنان خود با اشاره به اهمیت توجه به بهداشت در جامعه گفت:  به طور حتم شرایط دنیای پس از کرونا و فشار اقتصادی مضاعفی که به همه اقشار وارد می‌شود را درک کرده‌اید. در سبد هزینه‌های خانواده، 2 موضوع خیلی زود کنار می‌رود؛ یکی بهداشت است و دیگری آموزش. در حقیقت نه اینکه خودشان بخواهند، بلکه مجبور می‌شوند که این دو موضوع را حذف کنند. این موضوع فشار زیادی به افراد و جامعه می‌آورد، چرا که شاید در ابتدا با یک ویزیت ساده مشکل برطرف می‌شد، اما گذر زمان آن را تبدیل به یک عمل جراحی ساده می‌کند. فلذا به نظرم در این برهه توجه ویژه به گروه‌های جهادی عرصه سلامت واجب و ضروری است.

وی ادامه داد: همیشه فعالیت‌های عمرانی و فرهنگی جهادی انجام می‌شده و کاری به روز است اما فعالیت‌های جهادی حوزه پزشکی و آموزش موضوع جدیدی است که باید مورد توجه قرار گیرد. فعالیت‌های جهادی در عرصه پزشکی و سلامت باید جدی جلوه داد و روی آن کار کرد و توسعه‌اش داد.
او با اشاره به اینکه فعالیت‌های جهادی در عرصه پزشکی به صورت انفرادی نیز مقدور است، گفت: افرادی که در گروه‌های جهادی شرکت می‌کنند، معمولا یک کار گروهی انجام می‌دهند. در گروه‌های پزشکی هم همین است اما این امکان برای یک پزشک وجود دارد که به صورت تک نفره و انفرادی فعالیت جهادی کند. به نقاط مختلف مسافرت کرده و به مردم خدمات ارائه دهد. نباید این موضوع را دست کم گرفت و باید از ظرفیت‌های افراد استفاده کرد.

آمادگی بنیاد علوی برای راه اندازی پویش جهادی سلامت
وی از آمادگی بنیاد برای راه‌اندازی پویش «جهادی سلامت» خبر داد و گفت: ما در بنیاد آمادگی داریم تا پویش جهادی سلامت راه‌اندازی کنیم. اینکه از ظرفیت‌های موجود و تجربیاتی که وجود دارد استفاده کنیم و به این فعالیت‌ها قاعده‌مندی بیشتری داد.

مدیرعامل بنیاد علوی تصریح کرد: در همین‌جا می‌توان از ظرفیت دانشگاه‌ها و مراکز بهداشت استفاده کرد. باید دقت داشت که در فعالیت‌های جهادی پزشکی چندین حوزه مهم وجود دارد؛ اولی حوزه درمان افراد است و دیگری بهداشت محیط است. توجه به بهداشت محیط از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و باید گروه‌های جهادی نسبت به برطرف کردن عواملی که سبب از بین رفتن بهداشت محیط می‌شود، اقدام کنند.

ضرورت تمرکز گروه های جهادی بر روی بهداشت کار 
مدیرعامل بنیاد علوی خاطرنشان کرد: حوزه دیگر مربوط به بهداشت کار است. در بسیاری از روستاها می‌بینیم که افراد مشغول کار هستند اما شیوه کارشان به‌گونه‌ای است که به اعضای بدنشان آسیب زیادی وارد می‌شود. حوزه دیگر، خوراک افراد است. به نظرم گروه‌های جهادی باید روی این موضوعات نیز تمرکز کنند.
خاوه ای اولویت برنامه‌های بنیاد در حوزه سلامت را مادران و کودکان اعلام کرد و گفت: بسیاری از مریضی‌ها در دوران بارداری یا شیردهی ایجاد می‌شود. در اینجا باید از مادران پشتیبانی کنیم و به آنها آموزش بدهیم که چه چیزهایی باید بخورند. در این بین، اگر کمبودی وجود دارد، می‌توان تأمین آن کمبودی‌ها را نیز برعهده گرفت. درباره کودکان نیز همین است و اگر بتوانیم بسیاری از اقدامات را در همان سنین طفولیت انجام بدهیم، از بسیاری از مریضی‌ها و مشکلات جسمی و حرکتی در آینده جلوگیری می‌شود.

آمادگی بنیاد برای توانمند سازی گروه های جهادی حوزه سلامت 
وی تاکید کرد: ما این آمادگی را داریم که ضمن گفت‌وگو با هلدینگ پایا سلامت فعالیت‌هایی را در حوزه توانمندسازی گروه‌های جهادی انجام بدهیم. برای مثال می‌توانیم در هر استان تجهیزاتی را در اختیار گروه‌ها قرار بدهیم تا به صورت مشترک از آن استفاده کنند. البته بسیاری از گروه‌ها این تجهیزات را دارند اما به درستی از آن استفاده نمی‌شود. در این زمینه نیز می‌توان فعالیت‌هایی را انجام داد. هدف ما این است که گروه‌های جهادی را براساس ظرفیت‌های خودشان توانمند کنیم.

خدمات گروه های جهادی پزشکی در دوران کرونا
مدیرعامل بنیاد علوی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره فعالیت گروه‌های جهادی پزشکی در دوران کرونا گفت: در دوران کرونا، گروه‌های جهادی پزشکی نسبت به بقیه گروه‌ها خدمات‌شان وسیع‌تر و فراگیرتر بود و افراد زیادی از اقشار مختلف از این خدمات استفاده کردند. در مواردی جامعه پزشکی به برخی موارد ورود نمی کرد اما گروه‌های جهادی در این زمینه فعال بودند. جرات داشتن و نترسیدن برای ورود به میدان چیزی بود که گروه‌های جهادی انجام دادند. این کار باید حتما مستند شود. خاطرات آن در قالب یادداشت، عکس، فیلم، صوت و … تولید شده تا برای نسل‌های آینده بماند. این کار باعث می‌شود که اولا بدانیم گروه‌های جهادی چه کردند و در مراجعات بعدی نیز تجربیات آن به کار می‌آید. ما برای مستندسازی این موارد آمادگی داریم.

برنامه بنیاد برای ارتقا سطح خدمات سلامت به محرومان 
وی اضافه کرد: بنیاد برنامه‌ای را برای ارتقای سطح خدمات بیمه سلامت به محرومین دنبال می‌کند. از شما می‌خواهم که به ما پیشنهاد بدهید که تمرکز خود را روی چه قشر و چه موضوعاتی بگذاریم؟
خاوه ای در پایان این جلسه درباره دیگر برنامه‌های بنیاد برای رسیدگی به محرومین گفت: ما درباره تهیه عینک و سمعک برای کودکان به طور حتم کارهایی را دنبال خواهیم کرد، چرا که معتقدیم درمان این موضوع در سنین پایین بسیار بهتر از آن است که در سنین بالاتر مشکلات جدی‌تری را تجربه کنند. در طرح‌های دیگر نیز مشارکت‌هایی خواهیم داشت اما این موضوع به معنای مداخله در آنها نیست. برای مثال، موضوع فرزندآوری سیاست کشوری است و به طور قطع  همراهی می‌کنیم اما این‌گونه نیست که بگوییم در این زمینه پرچم‌داری می‌کنیم.

/www.alavi-bonyad.com/4140/