مدیرعامل بنیاد علوی: کمک می کنیم تا ماشین پیشرفت و آبادانی در مناطق مختلف راه بیفتد
یکشنبه 8 خرداد 1401

مدیرعامل بنیاد علوی با بیان اینکه در بنیاد کمک می کنیم تا ماشین پیشرفت و آبادانی در مناطق مختلف راه بیفتد، افزود: نهادها دارای وزن و اثرگذاری هستند اما باید با ترمیم ساختار آنها از ظرفیت‌های مردمی بیشتری استفاده کرد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد علوی، نخستین روز از گردهمایی دو روزه مسئولین نهادهای آبادانی و پیشرفت بنیاد علوی صبح امروز با حضور وحید خاوه ای مدیرعامل بنیاد علوی و جمعی از دبیران نهادها در مناطق مختلف کشور در محل اردوگاه فرهنگی ، آموزشی امام خمینی در لواسان برگزار شد.

در این مراسم دبیران نهادهای ابادانی و پیشرفت مناطق ، برخی مشکلات و دغدغه‌های خود را بیان کرده و مدیرعامل بنیاد علوی نیز سخنرانی داشت.

خاوه ای در سخنانی گفت: در این جلسه می‌خواهم درباره خود نهادها و ماهیت آنان سخنانی را بیان کنم. اعتقاد دارم که باید از ظرفیت‌های حلقه میانی استفاده کرد. در گذشته در بسیاری از مناطق محروم حلقه‌های میانی وجود نداشتند، به همین دلیل بنیاد وارد فرایند نهادسازی شد و کمک کرد تا نهادهای اجتماعی تاسیس شوند که نامشان نهاد پیشرفت است.

وی اضافه کرد: برای ارتقای فعالیت نهادها قبل از هر چیز باید خود این نهادها را باور کنیم. اگر مفهوم نهاد به درستی جا نیفتد، ساختار آنها به درستی شکل نگرفته باشد و نتوان مسائل منطقه را به درستی شناسایی کرد، سردرگمی‌ها افزایش پیدا کرده و اسیر مسائل روزمره می‌شویم. بدون شک هر نهادی فراز و فرود دارد؛ یک روز حالش خوب است و یک روز بد، اما نباید این مسئله باعث شود که از مسیر پیشرفت و آبادانی پا پس بکشیم و امیدی به آینده نداشته باشیم.

مدیرعامل بنیاد علوی تاکید کرد: مفهوم نهادسازی و نهادسپاری مورد اتفاق نظر است. ما نمی‌خواهیم شعبه‌ای را در یک منطقه تاسیس کنیم. در حقیقت این نهادها ایجاد شده است تا امکان همکاری اجتماعی به وجود بیاید. به صورت کلی، نقش بنیاد رسیدگی است. مسئله‌ای را به آن معرفی می‌کنند و بنیاد نیز به حل آن کمک می‌کند. البته ممکن است چون ستاد بنیاد در تهران قرار دارد و از نزدیک شاهد مشکلات بسیاری از مناطق نیست، به چند پروژه بیشتر رسیدگی شود و برخی دیگر کمتر مورد حمایت قرار گیرند. به همین دلیل است که نهادها را ایجاد کرده‌ایم.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر حتما مردم مسائل منطقه را می‌دانند اما قادر به حل آن نیستند؛ در این شرایط چه کسی می‌تواند مسئله را حل کند؟ نهادی که از قدرت اجرایی و حقوقی کافی برخوردار باشد و همچنین بتواند با مردم ارتباط بگیرد. در اینجاست که نقش نهادها پررنگ می‌شود و آنان می‌توانند با استفاده از ظرفیت‌های خود برای حل مشکلات منطقه استفاده کنند.

وی با اشاره به برخی ساختارهای ضعیف در نهادها گفت: مشکلی که در نهادها داریم این است که بعضا آن ساختار اجتماعی قوی که باید در درون آنها شکل بگیرد تا مسائل را حل کند، رخ نداده است. هر کدام از این نهادها دارای وزن و اثرگذاری است اما باید بتوانیم ساختاری را در آنها ایجاد کنیم که وقتی بنیاد می‌خواهد در منطقه‌ای کار کند، تنها با یک فرد روبه‌رو نباشد. نگاه ما فراتر از افراد است. وقتی فقط یک فرد دارای نقش و اثرگذاری باشد، ممکن این شائبه به وجود بیاید که چرا فقط به یک فرد کمک می‌کنید؟ و …. برهمین اساس معتقدم که باید ساختار نهادها را ترمیم بکنیم.

«بنیاد مستضعفان حاضر است همه کارهایش را در حوزه‌های مختلف عمرانی، اشتغال، سلامت،‌ فرهنگی و …. به نهادها بسپارد اما به شرط آنکه ظرف مناسب برای اجرای درست آنها وجود داشته باشد. در حقیقت، این نهاد است که باید براساس شناخت خود از منطقه و ارتباط گسترده با مردم به ما بگوید کدام اقدامات عمرانی انجام شود، کدام پروژ‌ه‌های سلامت اولویت دارد و … بنیاد حاضر است منابع همه این کارها را به نهادها بپردازد اما به شرط آنکه ظرف درستی شکل گرفته باشد.»

خاوه ای با اشاره به برخی اقدامات لازم در مواجهه با نهادها گفت: اولین کار این است که ساختار نهادها را اصلاح کنیم؛ نهادها باید جامعیت داشته باشند. اکنون نهادها ریاستی شده است و اگر فرد دیگری هم در آنجا قرار دارد در نقش یک معاون است. نهادهای ما باید جمعی از خیرین را در منطقه ایجاد کرده تا همراه با آنها کار کنند. بنده معتقدم که در یک ساز و کار درست باید همه گروه‌ها و افراد دارای ظرفیت را در مناطق محروم کنار هم جمع کرد.

 

 

وی صحبت‌های خود را با مطرح کردن یک پرسش ادامه داد و گفت: بگذارید سوالی بپرسم؛ در حال حاضر در موضوع سلامت، اگر بنیاد پایش را کنار بکشد و حضور نداشته باشد، آیا امورات مردم پیگیری می‌شود؟ خیر. در حقیقت، نهادهای ما کاملا متکی به کمک‌های مستقیم بنیاد است. برهمین اساس معتقدم که باید در تمام حوزه‌ها ظرفیت‌های پایدار ایجاد شود. برای مثال، اکنون ظرفیت صندوق‌های توان‌افزایی وجود دارد؛ آیا از این ظرفیت استفاده می‌شود؟ وقتی ساختار نباشد هیچ کدام از این ظرفیت‌ها مورد توجه قرار نمی‌گیرد. از سویی دیگر معتقدم نهادها براساس هزینه‌ای که برایشان شده است، افراد خوبی را در مناطق پرورش داده‌اند؛ نباید اجازه بدهیم این سرمایه‌ها از بین برود.

مدیرعامل بنیاد علوی ضمن تذکر درباره چسبندگی بیش از حد نهادها به منابع بنیاد گفت: در حال حاضر، نهادها به منابع بنیاد چسبندگی پیدا کرده‌اند. به صورتی که اگر این منابع قطع شود،‌ از بین می‌روند. باید این چسبندگی را تبدیل به کاتالیزور کنیم. در حقیقت منابع بنیاد باید همانند یک رشددهنده باشد.

وی افزود: وظیفه بنیاد رسیدگی به امور همه مناطق محروم کشور است و باید نهادها با ظرفیت‌هایی که در اختیار دارند، کارها را پیش ببرند. هر چه قدر سریع‌تر بتوانیم پروسه نهادسازی را طی کنیم، زودتر به نتیجه می‌رسیم. وقتی نهادها به قوام لازم رسیدند می‌توان کارهای جدیدتری نیز به آنها سپرد و فعالیت‌های جدیدی تعریف کرد. ما در بنیاد کمک می‌کنیم تا ماشین پیشرفت و آبادانی در مناطق مختلف راه بیفتد، هزینه سوخت اول را هم می‌دهیم اما نمي‌توان الی الابد خودمان پشت فرمانش بنشینیم، بلکه خودشان باید فعالیت‌ها را پیش ببرند و ما فقط حمایت می‌کنیم.

/www.alavi-bonyad.com/3531/