ارائه وام قرض‌الحسنه و مشارکت در ساخت مسکن محرومین اولویت‌ بنیاد است
دوشنبه 27 دی 1400

مدیرعامل بنیاد علوی ارائه وام قرض‌الحسنه و مشارکت در ساخت مسکن را از برنامه‌های دارای اولویت این بنیاد اعلام کرد.

مدیرعامل بنیاد علوی ارائه وام قرض‌الحسنه و مشارکت در ساخت مسکن را از برنامه‌های دارای اولویت این بنیاد اعلام کرد.

 

وحید خاوه‌ای مدیرعامل بنیاد علوی در بازدید از خبرگزاری مهر و نشستی که به همراه معاونان خود با خبرنگار مهر داشت درباره فعالیت‌های این بنیاد در مناطق محروم اظهار داشت: ما کار ویژه‌ای در مناطق انجام نمی‌دهیم مگر اینکه تلاش کنیم مردم نسبت به توان و استعداد خودشان باورمندی تازه‌ای پیدا کنند. ما می‌خواهیم مردم دور هم جمع شوند، یک جا کارها زودتر انجام می‌شود و در جای دیگر دیرتر نتیجه می‌دهد یا اینکه ما نمی‌توانیم انگیزه‌ها را تهییج کنیم تا وارد یک پروسه تحول درونی شوند. این اتفاقات ظواهر متفاوتی پیدا می‌کند ظاهر آنها می‌شود فعالیت‌هایی که در حوزه دامپروری، صنایع دستی، ساخت و ساز و … انجام می‌گیرد.

 

ارائه وام قرض‌الحسنه و مشارکت در ساخت مسکن اولویت‌ بنیاد علوی است

وی گفت: تلاش ما بر این است که خودشان در زندگی بتوانند تحولی به وجود بیاورند. بنابراین سعی می‌کنیم توانمندشان کنیم. دور هم کار کنند و تجربه به دست بیاورند مردم باید بدانند که اگر پروژه‌ای موفق شد یا شکست خورد؛ نقش شأن در این زمینه چیست.

 

مدیرعامل بنیاد علوی گفت: ما بعد از دو یا سه سال از هر منطقه‌ای که کار می‌کنیم خارج می‌شویم تا حضورمان طولانی نشود اما در خروجمان از قلعه گنج تأخیر داشتیم باید زودتر عملیات پایدارسازی را انجام می‌دادیم. در قلعه گنج اگر کسی بافندگی می‌کند حمایت می‌شود تا مهارتش را گسترش دهد و محصولش خریداری یا دیده شود. بنابراین مردم را باید نسبت به داشته‌های خودشان بینا کرد.

خاوه‌ای درباره فعالیت‌های همسو با سایر ارگان‌ها در مناطق محروم نیز توضیح داد: حتماً هنگام ورودمان به هر منطقه محرومی توجه می‌کنیم که بقیه نهادها در مناطق چه فعالیتی کرده‌اند یا اصلاً حضوری دارند یا نه. عمدتاً با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) هماهنگ می‌شویم شاید چون بقیه جاها کارهای گسترده‌ای انجام نمی‌دهند. نکته دیگر اینکه مقیاس فعالیت‌های ما شهرستانی است و جایی مانند بنیاد مسکن محدودتر است یا مبنای سپاه دهستان‌ها بوده است. ولی با همه مجموعه‌ها در ارتباط هستیم تا دوباره کاری انجام نشود. در حوزه معیشتی نیز اگر اقدامی انجام یا بسته‌ای توزیع شود، با همکاری کمیته امداد یا بسیج و گروه‌های جهادی خواهد بود. سعی می‌کنیم در مناطق هدف اگر از قبل کاری انجام شده، آن را تکمیل کنیم یا اقدامات دیگری انجام شود.

 

ارائه وام قرض‌الحسنه و مشارکت در ساخت مسکن اولویت‌ بنیاد علوی است

فرهاد قادریان معاون طرح آبادانی و پیشرفت بنیاد علوی هم در این نشست گفت: بودجه بنیاد علوی در سال ۱۴۰۰ با فزایش خوبی نسبت به سال قبل مواجه شد. این بنیاد فعالیت‌های متنوعی از مسکن تا خدمات اجتماعی، مادران باردار و معلولان دارد. در سنوات اخیر بنیاد مستضعفان عزم خود را جزم کرد تا با امانت‌هایی که در اختیار دارد، برای مستضعفان هزینه شود.

خاوه‌ای نیز در تکمیل صحبت‌های قادریان درباره بودجه سال ۱۴۰۱ و نحوه هزینه کرد آن در مناطق محروم گفت: بودجه بنیاد مانند دولت نیست که بگوییم نسبت به سال گذشته افزایش داشته است یا نه. ما به هر منطقه‌ای به هر اندازه‌ای که ظرفیت داشته باشد، منابع می‌بریم. کار و هدف ما مشارکت با مردم است. به عنوان مثال در منطقه‌ای که مسیر سیل باعث می‌شد، باغات تخریب شوند ورود کردیم. مردم منتظر بودند که سیل بند ایجاد کنیم گفتیم منتظریم تا مردم پای کار بیایند. گفتند که چنین چیزی امکان پذیر نیست. ما کار را تعطیل کردیم الان اگر به همان منطقه سر بزنید می‌بینید که مردم خودشان پول جمع می‌کنند و مسائل شأن را حل می‌کنند ما توانستیم با آنها مشارکت کرده و مشورت دهیم تا با کار جمعی مشکلاتشان را حل کنند. این تغییری بود که آنجا رخ داد. شاید اگر به منطقه‌ای ۲۰۰ میلیون تومان پول تزریق می‌شد ما به این هدف نمی‌رسیدیم. اتفاقاً بودجه ما باید کاهشی باشد. تا مردم بتوانند خودشان به درآمد رسیده و پایداری آن را حفظ کنند. ما فعالیت‌های اجتماعی انجام می‌دهیم اگر قرار بود کار توسعه‌ای و عمران انجام شود، باید پول به منطقه تزریق می‌شد اما نظام بودجه فعالیت‌های اجتماعی متفاوت است.

 

ارائه وام قرض‌الحسنه و مشارکت در ساخت مسکن اولویت‌ بنیاد علوی است

 

خاوه‌ای درباره مهمترین برنامه ۱۴۰۱ نیز گفت: ما دو کار را به صورت فراگیر انجام می‌دهیم تک تک پروژه‌ها برای ما مهم است چون در گفتگو با مردم انجام می‌شود. کاری مهم‌تر از این برای ما نیست. باید در حوزه قرض‌الحسنه فعالیت‌هایی انجام شود. در سایر مناطق یا مناطق هدف برای مشاغل خرد و خانگی وام قرض‌الحسنه در نظر می‌گیریم. در کل کشور این موضوع پشتیبانی می‌شود. چون باعث افزایش درآمد پایدار برای خانواده‌ها خواهد شد. ما به مشاغل بزرگ کاری نداریم. اما در حوزه مشاغل خرد و خانگی متناسب با هزینه ایجاد شغل پایدار وام تعلق می‌گیرد. الان مشاغل برای پایدارسازی حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان بودجه نیاز دارند برای ایجاد شغل حدود ۱۵۰ تومان منابع نیاز است. وام‌ها هم در همین حدود است. حتی شاید برخی از مشاغل با ده میلیون تومان یا کمتر نیز ایجاد شوند. مشاغل خانگی معمولاً کمک هزینه است.

 

ارائه وام قرض‌الحسنه و مشارکت در ساخت مسکن اولویت‌ بنیاد علوی است

وی ادامه داد: اولویت دوم ما این است که در حوزه مسکن محرومین فعالیت کنیم. تفاهم ده هزار واحدی با کمیته امداد امام خمینی (ره) برای تحت پوشش قرار دادن در ۶۰ منطقه داریم. با بنیاد مسکن نیز در ۷۰ منطقه تفاهم برای ایجاد ۲۰ هزار واحد نوشته‌ایم. کمیته امداد هم برای ساخت ۴۰ هزار واحد مسکونی برنامه دارد برای این واحدها سیمان را تأمین می‌کنیم که با پروژه‌های دیگر در مجموع می‌توان گفت برای ساخت نزدیک به صد هزار واحد مسکونی کمک می‌کنیم. اینها علاوه بر برنامه‌هایی است که در تفاهم با وزارت راه بسته‌ایم. در این تفاهمنامه نیز قرار شد تا با زمین‌های بنیاد، نزدیک به صد هزار واحد مسکن برای اقشار متوسط و دهک‌های پایین ساخته شود.

 

ارائه وام قرض‌الحسنه و مشارکت در ساخت مسکن اولویت‌ بنیاد علوی است

در این نشست علیرضا قزل مدیر عامل شرکت بازرگانی توسعه تجارت زرفام کیش گفت: ما می‌خواهیم مردم درآمد بیشتر و تثبیت شده‌ای داشته باشند. رویکرد اساسی این است که آگاهی دهیم و متحد شوند تا کاری که می‌خواهند انجام شود. بنابراین بر اساس توانمندی و درخواست شأن آموزش می‌دهیم تا در آن حوزه فعالیت کنند و به درآمد برسند. یا به شبکه‌های تخصصی دیگر معرفی شوند. از هلدینگ های بنیاد مستضعفان نیز برای کمک به کار و اشتغال مردم استفاده می‌کنیم. مردم باید دارایی بیشتری داشته باشند تا ما از آن منطقه خارج شویم. ما تنها روی یک موضوع تمرکز نمی‌کنیم بلکه خدمات عام را در نظر می‌گیریم اگر آنها درخواست یکسان داشته باشند کمک‌های ما هم نمود بیشتری روی آن دارد اما تلاش می‌شود همه مشاغل در نظر گرفته شوند.